Oleh Kumis Kumis
Ilustrasi Suku Tatana
Lebih kurang 2000 tahun yang lalu satu rumpun kaum yang
berbahasa Austronesia telah sampai ke Sungai Klias dan mengebumikan
jenazah mereka di dalam sebuah gua di
Pulau Burong berhampiran Pulau Labuan.
Gua di Pulau Burong merupakan salah satu penempatan awal di
Borneo Utara dan merupakan tapak peninggalan mereka, dalam kajian Tom dan
Barbara Harrisson (1971) yg telah membuat galian di gua tersebut sekitar tahun
1960 an, menemui peninggalan yg dikenal pasti dari "Suku Murut
Sandiwar" dan mereka berpendapat bahawa Suku Lun Bawang atau Suku Bisaya
belum lagi tersebar ke arah utara Teluk Brunei ketika itu.
Mereka percaya bahawa nenek moyang Suku Tatana yg berhijrah
ke Menumbok sekitar tahun masehi 1200 mempunyai hubungan dan mungkin berkahwin
dengan Suku Murut Sandiwar atas dasar persamaan perkataan Murut seperti
Kanon/nasi, monsoi/baik dan timug/air dalam bahasa Suku Tatana.
Apabila masa berlalu, dari zaman ke zaman Suku Tatana
menggantikan Suku Murut di kawasan Menumbok. Di dalam catatan Daly (1886) ,
suku yg berada di Menumbok adalah Suku Punan Tetanah.
Panggilan nama Suku Tatana cuma diguna pakai sekitar tahun
1850 an, nama suku asal mereka kemungkinan Suku Punan tetapi berbeza dari Suku
Punan yg berada di Sarawak disebabkan bahasa yg berbeza.
Apabila Suku Bisaya berhijrah ke kawasan Sungai Padas dari
kampung halaman mereka dari ulu Sungai Belait dan Tutong sekitar tahun masehi
1500.
Kehadiran Suku Bisaya sebenarnya berada dipertengahan antara
Suku Murut Sandiwar dan Suku Tatana. Suku Bisaya rasanya lebih banyak menyerap
perkataan murut dalam bahasa Suku Bisaya.
Pada suatu ketika Suku Bisaya pernah menyerang nenek moyang
Suku Tatana. Suku Tatana merasakan tiada tempat lain untuk melarikan diri
memilih bersembunyi di dalam lubang atau gua bawah tanah.
Apabila Suku Bisaya tidak dapat menemui Suku Tatana, maka
mereka menyangkakan Suku Tatana sudah terlepas dari kepungan mereka dan
terpaksa balik ke kawasan mereka dengan tangan kosong.
Apabila sampai suatu masa, Suku Tatana keluar dari lubang
atau gua bawah tanah dan mendapati musuh mereka telah sudah tiada dan
berpindah.
Sejak kejadian tersebut mereka mengelar Suku mereka sebagai
Suku Tatanah bererti dari tanah untuk mengingati kejadian mereka melarikan diri
dari musuh mereka. Kejadian ini berlaku sekitar pertengahan tahun masehi 1800
an.
Dalam catatan Daly (1886) Punghara Kumbang dan Punghara
Kuntas merupakan dua orang Ketua Suku yg keluar dari gua di Tanjung Lumut
berdekatan Sungai Klias.
Kedua Ketua Suku inilah yg dikatakan menukar nama suku
mereka dari Punan ke Suku Tatana yg telah menjadi kebiasaan di zaman itu untuk
menukar nama suku sekiranya nama suku sebelum ini tidak membawa nasib baik
kepada suku mereka.
Setelah sekian lama selepas kejadian melarikan diri dari
Suku Bisaya, Suku baru yg dikenali sebagai Suku Tatana pada suatu hari
menghantar hadiah hasil hutan yg sungguh berharga kepada Sultan Brunei.
Suku Tatana telah lama berhenti membuat kapal yg boleh
melintasi lautan maka mereka meminta bantuan Suku Bisaya Brunei yang selalu
berlayar di teluk Brunei untuk menyerahkan hadiah tersebut kepada Sultan. Suku
Bisaya sememangnya telah lama mahu memiliki kawasan Suku Tatana dan mereka
merancang bagaimana untuk mendapatkan kawasan tersebut.
Suku Bisaya menukar hantaran hadiah Suku Tatana dari hasil
hutan yang bernilai tinggi seperti kapur barus, getah percha, rotan dan lilin
lebah dengan hasil hutan yang bermutu rendah dan diserahkan kepada Sultan
Brunei dengan mengatakan bahawa hadiah tersebut dari suku Tatana.
Sultan murka apabila melihat hadiah hasil hutan yg bermutu
rendah lalu menghantar pahlawan baginda untuk menjatuhkan hukuman bunuh
terhadap kedua dua Ketua Suku Tatana tadi. Disebabkan kejadian tersebut Suku
Tatana meninggalkan kawasan mereka.
Kejadian merebut kawasan dan pemusuhan antara suku adalah
perkara biasa di zaman dulu kala. Setiap suku Cuba mencari kawasan yg baik dan
selamat untuk suku mereka. Peperangan Misangod Rondom bukan satu satunya cara
menyelesaikan masalah.
Mengelak dari berperang tidak bererti suku tersebut lemah
tetapi ianya boleh dipandang dari sudut pemikiran yg berbeza antara suku suku
tersebut.
Ada yg mengatakan Suku Tatana meninggalkan kawasan tersebut
dan ada yg mengatakan Suku Tatana menjual kawasan mereka dari Sungai Pungharan
sehingga ketepi pantai yg berhadapan dengan Bukit Nouri kepada orang Brunei.
Di kawasan pedalaman Suku Tatana menjual semua kawasan
sungai Klias kepada Suku Bisaya. Ada juga orang yg meragui bahawa pernah belaku
sebarang penjualan kawasan, mereka lebih yakin bahawa kawasan Suku Tatana di
ambil oleh orang Brunei dan Suku Bisaya.
Suku Tatana berhijrah ke Bundu, Muntabangun, Berabagan dan
Mawau berdekatan muara Sungai Kuala Lama dari cabang Sungai Padas. Sebahagian
Suku Tatana berhijrah ke kawasan Sungai Prussock di sebelah Ulu Sungai
Membakut.
Suku Bundu Klias tiada kaitan dengan Suku Bundu dari Bundu
Tuhan tetapi sebenarnya mereka adalah Suku Tatana. Ramai dari Suku Tatana mengaku bahawa mereka ada darah campuran
Cina.
Pada perayaan tahun baru Cina mereka melekatkan tulisan
kaligrafi Cina di pintu hadapan rumah mereka. Ada di dalam rumah Suku Tatana
mempunyai tempat sembahyang dan patung serta gambar semangat bagus dan jahat
seperti dari Cina.
Dalam catatan Daly (1886) beliau cuba menceritakan legenda
bagaimana asal usul orang cina yg mula mula menetap di kawasan Bundu, Kuala
Penyu yang diceritakan oleh golongan orang tua tua.
Pada zaman lampau ada sebuah kapal dagang dari Cina yg penuh
dengan barang barang seperti pasu, pinggan mangkuk, sutera dan jeruk buah
buahan manis yg berniaga di Brunei dari Cina.
Anak anak kapal tersebut suka terhadap pemandangan kawasan
tanah tanah Kesultanan Brunei yg subur.
Sebahagian anak kapal yg diketuai oleh Si Lasak membuat
keputusan untuk meninggalkan kapal dagang tersebut. Si Lasak dengan rakan rakan
berpindah dan membuat penempatan ke Sungai Klias.
Mereka memulakan penanaman lada putih di tepi sungai Klias
dan berkahwin dengan Suku Dusun awal di kawasan Klias.
Si Lasak pula berkahwin dengan anak Ketua Suku Dusun awal
Sungai Klias. Si Lasak membuka ladang lada putih yang besar dan menghantar
kapal ke negara Cina untuk membawa kawan kawan dan saudara maranya ke
penempatan beliau di Sungai Klias.
Mereka sampai membawa jenis jenis kain yang baik, peralatan
memasak, teh, halia dan banyak barang barang lain. Si Lasak akhirnya diangkat
sebagai Ketua Suku Dusun awal Sungai Klias dan Sultan Brunei memberi gelaran
Orang Kaya kepada Si Lasak.
Setelah berapa lama tinggal di kawasan Sungai Klias, Orang
Kaya Si Lasak meninggal dunia. Pada suatu masa Suku Murut datang menyerang
penempatan pengikut Orang Kaya Si Lasak dan ramai antara mereka yg terbunuh.
Kejadian malang datang lagi apabila banjir besar berlaku di
Sungai Padas sehingga menengelamkan kawasan tebing Sungai Klias dan memusnahkan
semua ladang lada putih Orang Kaya Si Lasak.
Suku Dusun awal Sungai Klias setelah berbincang untuk
mengelak serangan Suku Murut dan berada jauh dari kawasan banjir membuat
keputusan untuk berpindah ke kawasan yang lebih tinggi tetapi berdekatan dengan
tepi pantai dan memilih kawasan Bundu Kuala Penyu untuk mereka membuka
penempatan baru, menanam padi dan membuka ladang lada putih yg baru.
Di kawasan baru ini tanaman mereka menjadi dan mendatangkan
banyak hasil. Dua orang keturunan Orang Kaya Si Lasak telah diberi anugerah
oleh Sultan Brunei.
Mereka bernama Orang Kaya Sabandar Ah Koon dan Orang Kaya
Sabandar Tenguan. Orang Kaya Sabandar Ah Koon mempunyai anak bernama Orang Kaya
Sabandar Makang dan beliau mempunyai seorang anak bernama Orang Kaya Sabandar
Rinjewar yg menjadi ketua kawasan Bundu yg terkenal dan menjadi Ketua Anak
Negeri.
Orang Kaya Tenguan mempunyai anak lelaki bernama Orang Kaya
Sabandar Ah Soon dan beliau mempunyai seorang anak lelaki bernama Orang Kaya
Kimsoy. Rumah lama nenek moyang Kimsoy's
yg diperbuat dari kayu dikatakan berada di kawasan Bundu dan berusia
lebih 150 tahun.
Legenda ini membuktikan bahawa Suku Dusun Awal di Sungai
Klias dan Suku Dusun awal di kawasan Bundu Kuala Penyu adalah Suku Tatana.
Orang Cina yg berhijrah ke Kuala Penyu mempunyai nama dan
adat menyimpan tebu di muka pintu berasal dari Kawasan Fujian, Cina pada zaman
pemberontakan Taiping di Cina sekitar tahun 1850-1864 dan sebahagian dari
mereka berasal dari Guangdong.
Sumber :
1. Daly (1886),
2. Borneo Herald (1886),
3. Tom dan Barbra Harrisson (1971),
4. Anon (1995)
5. PS Shim (2007),
6. Azlan Mohd Jaffar (FB 2017)
No comments:
Post a Comment