Oleh Kumis Kumis
Gambar Koleksi Peribadi
Suku Tombonuo jika dikategorikan dari sudut kelompok bahasa
dan percakapan adalah tergolong dalam kumpulan Suku Paitanik seperti Suku Lobu,
Lingkabau, Sugpan dan Suku Kinabatangan (Atas) berdasarkan catatan Miller
(1982).
Selepas Perang dunia kedua, timbul kesedaran baru di Sabah
untuk mengkaji dan menulis semula Sejarah pelbagai Suku Kaum terutamanya suku
kaum asal dan peribumi Sabah.
Kajian dan penulisan Sejarah yang khusus mengenai asal usul
semua masyarakat peribumi dan suku kaum asal yang tinggal di kawasan pedalaman
adalah amat kurang dan tidak mencukupi.
Suku ertinya menurut Elkin (1974) adalah sekumpulan manusia
yang ada kaitan persaudaraan secara langsung atau tidak dengan cara kehidupan
tinggal berkolompok di sesuatu kawasan, mencari makanan dari tumbuhan tumbuhan,
bercucuk tanam dan memburu haiwan bersama sama serta mengikut sikap budaya dan
peraturan keluarga atau kumpulan kecil itu sendiri.
Suku juga bererti sekumpulan penduduk peribumi yang
menduduki dan memiliki sesuatu kawasan tertentu di dalam sesuatu Wilayah yang
besar, bercakap dengan bahasa atau dialek yang secara khusus mereka fahami,
mempunyai adat dan peraturan berbeza dari kumpulan lain serta mempunyai budaya
dan upacara kepercayaan yang tidak sama dengan orang lain di sekeliling mereka.
Suku Tombonuo merupakan salah satu suku kaum dari 40 suku
kaum peribumi Dusunik, Paitanik dan lain lain yang tersenarai di dalam
Persatuan Kebudayaan Kadazandusun.
Kajian dan penulisan Sejarah Suku Tombonuo yang agak kurang
menyebabkan kita banyak bergantung dengan cerita sejarah, lagenda dan mitos
dari orang tua tua yang berunsur tradisi lisan.
Walau bagaimanapun setiap kajian suku kaum yang mempunyai
unsur cerita rakyat sebenarnya boleh memberi gambaran suasana dan budaya masa
silam (Sonza 1979).
Menurut kajian (PS Shim 2007) perkataan atau ayat bagaimana
setiap suku kaum peribumi Sabah menyebut perkataan lalang (sejenis rumput
Imperata cylindrica) dalam bahasa mereka boleh mengambarkan kelompok suku kaum
tersebut contohnya Suku Kadazan, Bisaya dan Tatana menyebut lalang sebagai
"pimpin". Suku Lotud pula menyebut lalang sebagai "Kapayan"
. Suku Momogun, Suku Tobilung, Rungus, Sukang dan Tombonuo menyebut lalang
sebagai "Kutad".
Di zaman dulu kala ada juga sekelompok Suku Tobilung dan
Kimaragang menyebut lalang sebagai "paka". Suku Murut menyebut lalang
sebagai "alab" dan Suku Lundayeh menyebut lalang sebagai
"so'bot".
Menurut catatan terawal (Drymple 1762) beliau mendapati ada
Suku Tombonuo yang tinggal di Kampung Kanibongan.
Menurut (Pryer 1881) sebelum adanya perubatan moden dari
Negara Barat, jumlah penduduk tempatan yang mendiami kawasan persisiran pantai
seperti Kadazan, Tangaa, Lotud, Rungus, Tobilung, Tindal, Kimaragang, Tombonuo,
Idaan, Bajau dan Iranun adalah amat kurang disebabkan penyakit berjangkit demam
cacar yang serius serta amalan budaya mengayau atau memotong kepala yang banyak
mengorbankan nyawa.
Pryer mengatakan bahawa Suku Tombonuo mengamalkan hukuman
"Sermungup" di rumah bicara dengan menikam pesalah dengan mata tombak
sedalam satu inci setiap kali sambil menari dikeliling pesalah yang tangannya
diikat di atas kayu dengan kaki bergayut. Pesalah tersebut merupakan seorang
peniaga yang cuba mengelak dari membayar cukai. Apabila upacara ini tamat
pesalah tersebut meninggal dunia dari luka luka tikaman tadi. Upacara ini tidak
disukai oleh orang barat dan mereka di minta memberhentikan hukuman seumpama ini
di masa akan datang atau mereka dikehendaki menukar korban manusia ke korban
haiwan.
Suku Tombonuo, Momogun, Sukang dan Makiang berpindah dari
tinggal di persisiran pantai kerana mereka memilih jalan untuk berhenti
berperang atau mengayau sesama sendiri dan mencari kehidupan yang lebih aman
jauh dari musuh musuh tradisi mereka.
Suku Tombonuo mempercayai bahawa Aki Silam, Aki Sumbol, Aki
Toworo, Aki Alon, Adu Ruvoi adalah nenek moyang mereka.
Suku Tombonuo sehingga hari ini adalah antara Suku yang
kurang di kaji tetapi boleh di jejak mendiami kawasan Paitan dan Sugut. Ramai
antara mereka telah memeluk agama Islam dan lebih dikenali sebagai Suku Sungai
tetapi bahasa Suku Tombonuo dan Suku orang Sungai adalah sama.
Suku Tagbanua (Orang Banua) yang boleh ditemui di Pulau
Palawan di Selatan Filipina besar kemungkinan suku yang ada persamaan dengan
suku Tombonuo di Sabah yang merupakan salah satu suku peribumi kuno zaman
silam. Pawang atau ketua agama pagan bagi orang Tagbanua dikenali sebagai
bobolizan dan perkara yang sama bagi Suku Tombonuo pula dikenali sebagai
Bobohizon.
D Daly ada menyebut berjumpa dengan Suku Tombonuo pada
22.9.1884 dalam perjalanan beliau ke Sungai Penungah, Melikop dan Melian.
D Daly adalah pegawai koloni yang pertama yang merekodkan kewujudan
suku Tombonuo dan mengelar mereka suku orang Sungai (BNBH 1.10.1886).
D Daly mencatatkan keterangan Pangeran Assim pada tahun 1884
bahawa perkuburan pembesar Suku Tambuono berada di kawasan Imbok dan sekurang
kurangnya ada 20 hingga 30 Keranda kayu belian.
Suku Tombonuo berada dalam satu kelompok suku yang
mengunakan bahasa Paitanik seperti Suku Kolobuan, Kuamut, Milian, Lingkabau,
Lobu, Makiang, Rumanau, Sabangan, Sinorupu, Sinobu dan Sugpan.
Pihak Syarikat Berpiagam Borneo Utara memperkenalkan beberapa
pembesar Suku Tambuono pada 27.5.1889 antaranya Panglima Dermatuan, Majistret
Domingol, Panglima Temmenggung Karamuak, Bapa Raja Tuah Darkos Kuamut,
Laksamana Sanoal dari Tamoy, Panglima Addong dari Lamug dan Panglima Banjer
Sandakan.
Gambar hiasan :
1. The Illustrated London News 1852 @ Kumis Kumis
Sumber :
1. PS Shim 2007. Inland people of Sabah.
2. Miller, CP 1982. A Brief look at the languages and
dialects of Sabah. Sabah Society Jurnal, Vol. VII No. 1 : 53-64
3. Elkin, AP 1974. The Australian Aborigines. (5th Edition)
Angus & Robertson (Publisher) Pty Ltd Sydney
4. Sonza, DP 1979. The Bisaya of Borneo and the Philippines
: A new look at the Maragtas.
5. Dalrymple, A 1767. A plan for extending the commerce of
this Kingdom and of the East India Company.
6. BNBH 1.10.1886
7. Daly, DD 1884. Diary of Mr D D Daly's Trip up the
Kinabatangan River
8. Pryer, WB 1881. Diary of a trip to Kinabatangan River
No comments:
Post a Comment