Oleh : Kumis Kumis
Ilustrasi Suku Tatana Ilustrasi Gua Bawah Tanah
Dalam mengkaji dan menyelusuri budaya serta sejarah tradisi
lisan di kalangan masyarakat tempatan, semestinya kita tidak akan dapat lari
dari unsur tokok tambah variasi satu cerita yang sama tetapi ada banyak
perbezaan dari segi perincian di dalam sejarah tradisi lisan yang di ceritakan
oleh beberapa individu golongan warga emas.
Apa yang amat pasti di pengakhiran cerita tersebut pendengar
akan mendapat intipati serta pemahaman yang hampir sama walaupun jalan cerita
agak berbeza.
Golongan warga emas agak ramai yang menghafal serta cuba
mengingat kembali sesebuah kisah yang pernah dikongsikan kepada mereka dulu
kala oleh nenek moyang tanpa menulis tentang kisah legenda asal usul, sejarah
dan peristiwa kecuali melalui sejarah tradisi lisan yang dikongsikan dari
generasi ke generasi.
Suku Tatana dikatakan kaya dengan sastera tradisi lisan
mereka, yang berbentuk cerita rakyat seperti Sorita Tabung Labi, Sorita
Boruruk, Sorita Jarambak, Sorita Batu Nousung dan banyak lagi.
Hari ini kita berkongsi satu lagi sastera Suku Tatana kisah
dalam tradisi lisan bertajuk Sorita
Boruruk, Kuala Penyu.
Kita perlu berlapang dada dan mengambil kira bahawa semua
cerita lama tidak semestinya sama seratus peratus dengan pencerita lain tetapi
ada sedikit sebanyak unsur perbezaan yang di harap dapat memberi manfaat kepada
sesiapa yang sudi mendengar atau membaca cerita tersebut.
Sorita Boruruk dimulakan dengan meminta dua orang warga emas
Kuala Penyu yang di anggap paling arif soal cerita legenda Sejarah tradisi
lisan Sorita Boruruk.
Apabila mereka selesai berkongsi Sejarah tradisi lisan
Sorita Boruruk didapati ianya adalah sebuah kisah tradisi lisan yang agak sama
tetapi jalan cerita yang berbeza di mana
terdapat intipati cerita yang sealiran. Setelah digabungkan kedua dua
cerita dari dua orang warga emas Kuala Penyu itu maka kita mendapat variasi
Sorita Boruruk yang dikatakan hampir sempurna.
Sorita Boruruk sebenarnya adalah sebuah kisah tradisi lisan
yang menceritakan sebuah cerita legenda asal usul Suku Tatana.
Pada zaman dulu kala ada dua orang adik beradik, seorang
lelaki dan seorang perempuan yang hendak mandi di sebuah ke perigi berdekatan.
Setibanya mereka berada di tepi perigi, budak perempuan
tersebut ternampak sekuntum Bunga berwarna merah terapung dipermukaan air dan
timbul keinginan untuk mendapatkan Bunga tersebut.
Budak perempuan itu berusaha bersungguh sungguh untuk
mencapai Bunga dipermukaan air perigi itu, dan dengan tiba tiba budak perempuan
tadi seperti di tarik oleh sesuatu benda ghaib yang berada di dalam perigi itu
lalu budak perempuan itu terjatuh ke dalam perigi lalu hilang dan dijangkakan
mati lemas.
Abang kepada budak perempuan itu merasa amat terkejut dan
berlari menuju ke rumah meminta pertolongan dari Ibu bapa serta penduduk
Kampung untuk menyelamatkan adik perempuannya.
Apabila ahli keluarga dan penduduk Kampung sampai di tepi
perigi mereka mendapati ada sesuatu benda besar bergerak seperti batang pokok
kayu di dalam perigi tersebut. Penduduk Kampung membuat keputusan untuk
mengosongkan perigi tersebut dengan menimba keluar air perigi sehingga kering.
Penduduk Kampung agak terkejut apabila mereka nampak seekor
haiwan mistik luar biasa seperti ular besar yang di panggil "Boruruk"
berada di dasar perigi lalu mereka serta merta membunuh haiwan mistik seperti
ular itu sambil memotong perut haiwan tersebut dimana mereka menjumpai mayat
budak perempuan itu tadi.
Untuk mengangkat ular besar itu keluar dari perigi, penduduk
Kampung menggunakan sejenis alat bernama "sugira" yang diperbuat dari
kayu "marabau".
Apabila selesai menggunakan alat "Sugira" atau
"Monyugira" , ianya dicucuk di tanah dan tempat itu tumbuh sebatang pokok besar.
Tempat itu hari ini di panggil sebagai Kampung Kosugira.
Kampung tempat dimana mereka mendapat kayu marabau untuk alat sogira hari ini
dikenali sebagai Kampung Marabau. Ada yang mengatakan bahawa asal usul nama
Kampung Menunggang bermula dari cerita kanak Kanak yang Menunggang haiwan
mistik seperti ular itu.
Kampung Kampung ini berada di suatu tempat bernama
"Kayul" lebih kurang 8 batu dari pekan Kuala Penyu.
Berbalik kepada cerita haiwan besar mistik seperti ular
besar tersebut di mana kulit ular itu dikeringkan dan dijadikan gendang.
Gendang di palu buat pertama kalinya untuk menghormati roh
budak perempuan itu dan apabila gendang itu di palu buat kali kedua, semacam
bunyi pelik dan ganjil terhasil yang di panggil "Miamuk", maka dengan
tiba tiba orang Kampung mula mengamuk, bergaduh, menikam serta berbunuh sesama sendiri kecuali
wanita yang sedang mengandung tidak dipengaruhi oleh bunyi gendang tersebut.
Oleh sebab gendang yang menggunakan kulit haiwan mistik
seperti ular "Boruruk" itu mendatangkan malapetaka kepada penduduk
Kampung maka gendang tersebut di buang di Sungai lalu hanyut ke Kampung lain.
Gendang itu hanyut sehingga sampai ke Kampung Suku Bisaya,
di mana mereka merasa gembira kerana mendapat sebuah gendang yang unik dan
cantik. Apabila gendang itu di palu kejadian serupa berlaku seperti apa yang
dialami oleh Suku Tatana dan pada hari itu ramai penduduk Suku Bisaya terbunuh.
Akhirnya Suku Bisaya mendapat tahu bahawa gendang tersebut
di buat oleh Suku Tatana maka Suku Bisaya tersalah faham satu perbuatan khianat
maka membuat keputusan menyerang suku Tatana untuk membalas dendam.
Suku Bisaya dapat mengumpul sejumlah angkatan perang yang
sungguh besar lalu menyerang perkampungan Suku Tatana.
Disebabkan jumlah angkatan perang Suku Bisaya yang agak
ramai daripada angkatan perang Suku Tatana maka Suku Tatana tewas dalam sesuatu
peperangan yang hebat dan dahsyat di mana kedua pihak banyak yang terkorban.
Suku Tatana terpaksa melarikan diri, ada kumpulan yang lari sehingga Tambunan
dan ada yang lari sehingga Sungai Klias.
Ada juga saki baki Suku Tatana yang membuat keputusan untuk
bersembunyi di dalam gua bawah tanah. Di dalam gua bawah tanah tersebut Suku
Tatana gemar menganyam rotan dan pada
satu ketika batang rotan tersebut ternampak bergoyang goyang dari luar pintu
masuk gua bawah tanah.
Suku Bisaya pasti bahawa Suku Tatana bersembunyi di gua
bawah tanah lalu menuang minyak panas ke dalam gua bawah tanah dan berganggapan
semua orang Suku Tatana yg berada di bawah tanah telah terbunuh lalu Peperangan
berakhir dan Suku Bisaya balik ke Kampung halaman mereka masing masing.
Menurut cerita nenek moyang Suku Tatana bahawa minyak panas
itu sekadar menyiram sekitar pintu masuk gua bawah tanah saja dan tiada seorang
pun Suku Tatana yang terkorban.
Setelah sekian lama perang tamat dan suasana semakin aman
dan tenang maka Suku Tatana keluar dari gua bawah tanah dan balik ke Kampung
halaman mereka.
Sejak peristiwa itu mereka mengelar suku mereka sebagai Suku
Tatana dengan merujuk kembali kisah
mereka pernah tinggal di gua bawah tanah.
Suku Tatana terkenal dengan industri pertanian terutamanya
tanaman sayuran dan buah buahan. Semakin hari semakin besar dan banyak hasil
pertanian Suku Tatana sehingga suatu hari banyak monyet datang memakan tanaman
buah buahan mereka.
Disebabkan banyak hasil buah buahan yang rosak, maka Suku
Tatana membuat keputusan untuk menangkap semua monyet tersebut lalu di bunuh
dan di masak.
Suku Tatana mengumpul banyak lemak dari daging monyet.
Apabila daging dan lemak monyet ini di makan ramai penduduk Kampung pengsan
seolah olah mati. Cuma seorang perempuan buta saja yang terselamat kerana
beliau tidak memakan daging atau lemak monyet tersebut.
Perempuan buta itu menyangka semua penduduk Kampung telah
mati dan apabila beliau tidur di malam hari lalu dia bermimpi berjumpa seorang
perempuan tua yang mencadangkan agar beliau merendam tulang monyet itu di air
serta meminumkan air tulang monyet itu kepada setiap orang Kampung yang
pengsan. Perempuan buta itu bersusah payah melakukan setiap arahan perempuan
tua dalam mimpi itu dan dia berjaya menyembuhkan setiap penduduk Kampung.
Suku Tatana membuat keputusan menyimpan minyak lemak dan
tulang monyet untuk dijadikan senjata mempertahankan Kampung itu dari serangan
musuh di masa akan datang.
Seperti yang mereka jangkakan angkatan perang Suku Bisaya
datang lagi untuk menyerang Suku Tatana atas dendam kesumat dari peristiwa
"Gendang Boruruk".
Kali ini Suku Tatana sudah bersiap sedia membuat Kota atau
Kubu yang mereka saluti dengan senjata rahsia mereka iaitu minyak lemak monyet.
Apabila tiba waktu serangan setiap orang pahlawan Suku Bisaya yang terkena
minyak lemak monyet akan gugur jatuh pengsan secara tiba tiba dan kejadian ini
mengelirukan angkatan perang Suku Bisaya. Ramai pahlawan Suku Bisaya yang
pengsan di sangka mati.
Ketua Suku Bisaya merasa takut dan sedih lalu membuat
keputusan menghentikan serangan dan berjumpa dengan Ketua Suku Tatana untuk
berbincang syarat syarat perdamaian.
Kata sepakat tercapai dan angkatan perang Suku Bisaya
membuat keputusan untuk berundur dan mengaku kalah.
Sejak dari peristiwa kejadian itu maka keamanan terjalin di
antara Suku Bisaya dan Suku Tatana.
Ramai penduduk Kampung
kedua dua suku berkahwin campur antara mereka dan saling mempelajari
bahasa masing masing.
Kisah ini adalah gabungan cerita nenek moyang dari dua orang
warga emas Kuala Penyu yang di temu bual ketika itu dan mereka berharap agar
cerita ini tidak hilang di telan zaman apabila mereka sudah tidak ada lagi di
dunia ini.
Menurut mereka lagi sehingga hari ini masih lagi ada orang
tertentu menyimpan minyak lemak monyet di Kuala Penyu.
Gambar : Ilustrasi Kumis Kumis
Sumber :
1. Phyllis A Dunn - Some Aspect of Tatana Oral Literature
(1983)
2. Inka Pekkanen (1981)
3. OKK Rashid Din Hatt (1983)
4. Matthew Hunggim (1983)
5. Moto Olong (1983)
6. Niang Ong Kiau (1983)
7. Gregerson Marilyn Bergman (1969)
8. Loewen Jacob (1969)
9. Malinowski, Bronislaw (1948)
10. Kenneth D Smith (1982)
Nota : Temu bual respondant di buat dari tahun 1981 sehingga 1982 dan kompilasi di susun pada tahun 1983.
No comments:
Post a Comment